Werksessies functieperspectief: zicht krijgen op veranderingen in je werk als medewerker en leidinggevende

Wat betekenen veranderingen in mijn functie en wat vraagt dat van mij? Vroeger of later zullen medewerkers tegen deze vraag aan lopen. HR -professionals kunnen daarbij helpen door werk- en dialoogsessies Functieperspectief te organiseren. SoFoKleS, het arbeidsmarktfonds voor de academische sector, heeft daarvoor een instructie en materialen ontwikkeld die ook inspirerend kunnen zijn voor bibliotheken.

Door dialoog- en werksessies Functieperspectief te organiseren, help je medewerkers én hun leidinggevenden om beter zicht te krijgen op de veranderingen in hun werk. Ook wordt duidelijk welke acties medewerkers, leidinggevende en HR kunnen ondernemen.

Hoe werkt het?

In een sessie Functieperspectief staat één functie centraal. Tijdens de sessies Functieperspectief gaan de medewerkers samen met hun leidinggevenden en HR op een laagdrempelige manier in gesprek.

De sessie is stapsgewijs opgebouwd. Er komen vragen aan bod als:

• In welke activiteiten van de functie worden in de komende vijf jaar veranderingen verwacht?
  • Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de functie?
  • Welke inzichten levert het praten daarover op?
  • Welke mogelijke vervolgacties zijn er voor de medewerker, de leidinggevende en de HR-professional?

In deze video wordt de methode uitgelegd.

Zelf dialoog- en werksessies Functieperspectief organiseren

SoFoKles roept universiteiten op om de sessies Functieperspectief zelf te organiseren.  Ze bieden daarvoor verschillende handvatten zoals een animatie een webinar en werkmateriaal. Nieuwsgierig geworden?  Bekijk de handleiding en materialen op de website van SoFoKles. Wil je zelf aan de slag? Of meer informatie? Neem dan contact op met Sasja van der Bulk van BibliotheekWerk via bibliotheekwerk@caop.nl.