Er is veel informatie beschikbaar over belangrijke thema´s binnen de bibliotheeksector, zoals vitaliteit, ontwikkeling, stress, loopbaan, pensioen en mobiliteit. Bibliotheekmedewerkers, HR-professionals en leidinggevenden kunnen deze informatie gebruiken om met deze onderwerpen aan de slag te gaan en ze bespreekbaar te maken. Maar waar vind je al deze informatie overzichtelijk terug? BibliotheekWerk heeft een deel van deze informatie verzameld in twee nieuwe toolkits: coachend ceidinggeven en pensioen in zicht.

Toolkit coachend leidinggeven

Om uitval onder bibliotheekmedewerkers te voorkomen en hen met plezier te laten werken, is het belangrijk om medewerkers te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun talenten en competenties en om de gezondheid, vitaliteit en het werkplezier van medewerkers te bevorderen. Deze toolkit biedt HR-professionals en leidinggevenden waardevolle handvatten om bibliotheekmedewerkers te begeleiden bij het versterken van hun competenties, gezondheid en vitaliteit. Ook medewerkers zelf kunnen deze toolkit gebruiken om aan hun eigen inzetbaarheid te werken.

Bekijk de Toolkit Coachend Leidinggeven

Toolkit pensioen in zicht

Voor sommige bibliotheekmedewerkers lijkt het pensioen misschien nog ver weg, maar voor degenen van 55 jaar en ouder komt het steeds dichterbij. Als bibliotheekmedewerker kun je deze toolkit gebruiken om de mogelijkheden rondom pensioen te verkennen. Je vindt er bijvoorbeeld handige rekenmodellen en informatie over korter of juist langer doorwerken. Daarnaast biedt deze toolkit HR-professionals en leidinggevenden handvatten om medewerkers te begeleiden in het vitaal en fit doorwerken tot aan hun pensioen. Zo bevat het instrumenten om medewerkers goed te informeren.

Bekijk de Toolkit pensioen in zicht

Stuur ons jouw handvaten en instrumenten!

We hebben verschillende HR-professionals van bibliotheken en POI´s gevraagd informatie aan te leveren voor de toolkits. Heb je zelf ook materiaal dat van toegevoegde waarde is of wil je meer informatie over ontwikkelen en professionaliseren? Wij nodigen je van harte uit dat bij ons onder de aandacht te brengen door te mailen naar bibliotheekwerk@caop.nl.