Tips en praktijkvoorbeelden strategisch personeelsbeleid

BibliotheekWerk organiseert diverse activiteiten op het gebied van strategisch personeelsbeleid, waaronder trainingen en online sessies (themareeksen).
Binnen strategisch personeelsbeleid vallen verschillende thema’s zoals: het belang van ontwikkeling van medewerkers, diversiteit en inclusie en het aantrekken en behoud van personeel. Op deze pagina vind je informatie uit de trainingen over deze thema;s, inspirerende praktijkvoorbeelden, achtergrondinformatie en tips uit de bibliotheeksector en van buiten de sector om strategisch personeelsbeleid te verbeteren.

Lees het magazine Strategisch Personeelsbeleid

Thema 1: Ontwikkeling van medewerkers stimuleren en ondersteunen

Materialen training ‘Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling’

De themareeks ‘Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling’ bestond uit drie maatwerktrainingen en is gebaseerd op de bewezen aanpak ‘experimenterend groeien’. Deze trainingen werden gegeven door Sara van Broekhoven van The Future Talent Factory. The Future Talent Factory wil mensen prikkelen om te anticiperen op een onbekende toekomst. De themareeks richtte zich op het bewustmaken van de urgentie van blijvend ontwikkelen in de snel veranderende wereld.

Bekijk hieronder de materialen van de themareeks ‘Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling’.

Praatplaten

Tijdens de training ‘Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling in de toekomstgerichte bibliotheek’ werden trends en ontwikkelingen in de sector besproken. Op basis van deze trends en ontwikkelingen heeft van Broekhoven samen met de deelnemers van de training verschillende praatplaten ontwikkeld. De praatplaten zijn bedoeld als handvat om het gesprek binnen de organisatie aan te gaan over veranderingen in de sector en wat die veranderingen van medewerkers, leidinggevenden en HR/directie vraagt. Bekijk de platen hieronder.

Thema 2: Diversiteit en inclusie

Materialen training Diversiteit en Inclusie

De themareeks ‘Diversiteit en inclusie’ bestond uit drie online sessies. Vragen die aan bod kwamen tijdens deze online sessies waren: wat houdt een divers en inclusief personeelsbeleid nou precies in? Waarom zou je hier als bibliotheek op inzetten? Wat kan het jouw bibliotheek opleveren? En hoe kun je een inclusief en divers personeelsbestand realiseren?

Thema 3: Medewerkers aantrekken en behouden

Materialen training ‘Het aantrekken en behoud van personeel’

Bekijk hieronder de materialen van de training ‘Het aantrekken en behoud van personeel’, onder begeleiding van Ilse Jongeneelen en Jasmijn de Groot van de Consultancy Randstadgroep.

Algemene achtergrondinformatie, tips en praktijkvoorbeelden