Wil jij zorgen dat jouw medewerkers bijblijven met de ontwikkelingen in het vakgebied, de organisatie en de buitenwereld? Dan is het aanscherpen en ontwikkelen van benodigde competenties essentieel. De nieuwe competentieset helpt hierbij. Doe er als leidinggevende je voordeel mee door helder te krijgen welke competenties belangrijk zijn voor welke functie en hoe medewerkers zich verder kunnen ontwikkelen.

Competenties zeggen iets over de manier waarop we ons werk verrichten en welk gedrag we vertonen. De competentieset voor bibliotheken toont de competenties die momenteel het meest relevant zijn voor de bibliotheekbranche, volgens de ontwikkelaars uit de sector. De set helpt je helder te krijgen waar medewerkers goed in zijn en hoe zij zich verder kunnen ontwikkelen.

We zijn benieuwd naar je mening over de competentieset: vul de enquête in.

In gesprek over competenties

Investeren in de ontwikkeling van medewerkers is belangrijk. Daarom is er nu een speciale competentieset ontwikkeld voor en door bibliotheken. Dit is een hulpmiddel waarmee je relevante competenties met jouw medewerkers kunt bespreken, bijvoorbeeld tijdens het ontwikkelgesprek. Maak ook gebruik van de landelijke gesprekskaart om tijdens het gesprek dieper in te gaan op de (selectie van) competenties die relevant zijn voor de medewerker en diens functie.

Leeswijzer

De competentieset bestaat uit een algemene introductie met uitleg over competenties en competentieprofielen. Ook beschrijft het hoe je als leidinggevende deze competenties kunt inzetten (competentiemanagement) en komt de integratie met andere HR-instrumenten aan bod. Vervolgens belicht de competentieset de zeven kerncompetenties (waaronder proactiviteit, wendbaarheid en gastvrijheid) en negen aanvullende, functiespecifieke competenties (zoals netwerken, adviseren en besluitvaardigheid).

Bekijk de Competentieset 2023 voor bibliotheken

Meer informatie

De competentieset is ontwikkeld door verschillende bibliotheken, POI’s (RijnBrink, Probiblio en Cubiss) en Berenschot. Wil je jouw mening geven over de competentieset? Mis je nog informatie of heb je vragen? Neem dan contact met ons op via BibliotheekWerk@caop.nl. Deel de competentieset ook vooral met andere leidinggevenden en bibliotheken, zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen!

Deze activiteit is mede mogelijk gemaakt met MDIEU-subsidie. Bekijk ook de andere activiteiten die BibliotheekWerk uitvoert met MDIEU-subsidie om duurzame inzetbaarheid in de bibliotheekbranche te bevorderen.