Gedurende het jaar voer je als bibliotheekmedewerker en leidinggevende verschillende gesprekken met elkaar over de wensen, behoeften en verwachtingen ten opzichte van de bibliotheekorganisatie. Om medewerkers en leidinggevenden hierbij te helpen heeft BibliotheekWerk samen met de bibliotheeksector een interactieve gesprekskaart ontwikkeld met als basis een model dat Rijnbrink eerder ontwikkelde. Met de gesprekskaart kunnen leidinggevenden en medewerkers op een prettige manier met elkaar in gesprek gaan over de inzet van talenten, gezondheid, ontwikkeling, goed functioneren en werken met plezier.

Bekijk de gesprekskaart.
Bekijk een samenvatting van de gesprekskaart.
Leg de afspraken vast in dit format voor een gespreksverslag.

We zijn benieuwd naar je mening over de gesprekskaart: vul de enquête in.

Stimuleer een gelijkwaardig gesprek

De gesprekskaart is speciaal ontworpen voor de bibliotheeksector en biedt handvatten en tips om verschillende soorten gesprekken te voeren. Denk aan het maken van werkafspraken, het voeren van een vitaliteitsgesprek en het houden van een (loopbaan)ontwikkelgesprek. Ook staan er handige ezelsbruggetjes in voor het voeren van een goed gesprek of hoe je zo duidelijk mogelijk afspraken maakt. Je kunt de gesprekskaart inzetten om een open gesprek te stimuleren, waarbij gelijkwaardigheid centraal staat. Zo helpt de gesprekskaart verkennen hoe medewerkers met plezier aan het werk kunnen blijven en hoe leidinggevenden hierbij kunnen ondersteunen.

De praatplaat is onderdeel van de MDIEU-activiteit Coachend Leidinggeven. Andere tools die ontwikkeld worden, zijn een regionaal steunpunt toolkit en een serie trainingen.

Wij horen graag jouw mening!

Heb je de gesprekskaart bekeken of misschien zelfs al in gebruik genomen? Wij horen graag wat je van de gesprekskaart vindt! Je kunt jouw feedback en/of mening doorgeven door te mailen naar bibliotheekwerk@caop.nl.

Bekijk alle activiteiten van BibliotheekWerk om duurzame inzetbaarheid van bibliotheekmedewerkers te bevorderen.

Deze activiteit is mede mogelijk gemaakt met MDIEU-subsidie. Bekijk ook de andere activiteiten die BibliotheekWerk uitvoert met MDIEU-subsidie om duurzame inzetbaarheid in de bibliotheekbranche te bevorderen.