Zorg voor jezelf: mentaal fit(ter)

Het is helaas niet meer mogelijk je aan te melden voor deze training

Als je mentaal fit bent, dan heb je minder last van stress en kunt beter met problemen omgaan, ook op je werk. Om vitaal en veerkrachtig te kunnen blijven werken, is het mogelijk een coachtraject ‘Zorg voor jezelf: mentaal fit(ter)’ bij BibliotheekWerk aan te vragen. Bijvoorbeeld als je stress ervaart, door een hoge werkdruk of omdat je werk-privé balans niet in orde is. Door met een coach te bespreken wat jij nodig hebt om je (weer) mentaal fit te voelen kun je concreet aan de slag jouw vitaliteitsvraagstuk. Je kunt deelnemen aan dit coachtraject zonder tussenkomst van je werkgever.

Deze regeling is een uitbreiding van de oorspronkelijke regeling ‘Zorg voor jezelf: hybride werken’.
Binnen de verruimde regeling kun je nu ook bij een coach terecht met vragen die niet alleen te maken hebben met je mentale fitheid in relatie tot hybride werken.

Wees er snel bij met aanvragen: er zijn 45 plekken beschikbaar. Er zijn drie à vier gesprekken mogelijk met een coach. Aanvragen behandelt BibliotheekWerk op volgorde van binnenkomst. Zijn alle plekken al vergeven? Dan plaatsen we je op de reservelijst.

Voorwaarden en aanvragen

Je komt in aanmerking voor Zorg voor jezelf: mentaal fit(ter):

• Je een betaalde kracht bent bij een bibliotheek: vast of tijdelijk dienstverband;
  • De bibliotheek/POI waar je werkt valt onder Cao Openbare Bibliotheken;
  • Je bereid bent om deel te nemen aan (tussentijdse) evaluatie over het coachtraject

Veelgestelde vragen

Kan ik als werkgever mijn medewerker(s) laten deelnemen aan Zorg voor jezelf: mentaal fit(ter).
Het traject is bedoeld om medewerkers te stimuleren zelf over hun vitaliteit na te laten denken: die beslissing ligt bij de medewerker zelf. Daarom kan alleen de medewerker zelf de aanvraag indienen. De werkgever kan deelname aan Zorg voor jezelf: mentaal fit(ter), natuurlijk wel onder de aandacht brengen van de medewerker.

Worden de gesprekken teruggekoppeld aan mijn werkgever?
Zorg voor jezelf: mentaal fit(ter) is bedoeld om als medewerker zelf de regie over je vitaliteit te nemen. Gesprekken blijven tussen jou en de coach. Je kunt de uitkomsten natuurlijk wel gebruiken in gesprekken met je leidinggevende over je wensen.

Waarom vraagt BibliotheekWerk je om een loonstrook te aan te leveren?
BibliotheekWerk vraagt een recente loonstrook -niet ouder dan twee maanden- om te controleren of de bibliotheek/POI waar je werkt onder de Cao Openbare Bibliotheken valt. Zorg ervoor dat je Burgerservicenummer (bsn) en loonsomgegevens bij het indienen van de loonstrook onzichtbaar zijn. BibliotheekWerk gaat volgens geldende wet- en regelgeving om met privacygevoelige informatie.

Hoeveel medewerkers kunnen een aanvraag indienen voor Zorg voor jezelf: mentaal fit?
Er zijn in totaal 45 plekken beschikbaar voor Zorg voor jezelf: mentaal fit(ter). Toekenning gebeurt op volgorde van binnenkomst van de aanvragen.  Mocht je aanvraag niet toegekend worden omdat er al meer dan 45 aanvragen zijn, dan kom je op een reservelijst. Het komt namelijk voor dat een aanvraag toch niet leidt tot een toekenning. Hiervan houden we je natuurlijk op de hoogte.

Als ik me aanmeld en halverwege blijkt toch dat ik geen gebruik kan of wil maken van de aanvraag, wat doe ik dan?
Laat dit weten met via e-mail aan bibliotheekwerk@caop.nl. BibliotheekWerk zorgt er dan voor dat jouw plek naar iemand op de reservelijst gaat.

Contact en meer informatie

Vragen over Zorg voor jezelf: mentaal fit, kun je stellen via bibliotheekwerk@caop.nl of via 070-376 59 84. Deze regeling is mogelijk gemaakt met subsidie van ZonMw.