Een bibliotheek als netwerkorganisatie die past in de lokale samenleving en aansluit op maatschappelijke ontwikkelingen. Welke rol vervullen vrijwilligers en hoe verhoudt dit zich tot de beroepskracht? Welke meerwaarde biedt de samenwerking tussen vrijwilliger en de professional? Vragen die centraal staan in een project ‘Professionalisering door inzet vrijwilligers’, dat de bibliotheken De Tweede Verdieping en Bibliocenter uitvoeren met financiering van BibliotheekWerk.

Gemma Wiegant, directeur/bestuurder van De Tweede Verdieping en projectleider: “Het zijn hele interessante vragen om uit te diepen, maar het is ook een zoektocht om deze vragen goed beantwoord te krijgen”. Het project is nu een paar maanden van start. In die tijd zijn de twee bibliotheken ook de samenwerking aangegaan met lokale welzijn- en vrijwilligersorganisaties om te leren hoe zij vrijwilligers inzetten.

Stappenplan

Beide bibliotheken voerden eerst een omgevingsanalyse uit. Deze analyse maakt onder andere helder onder welke doelgroepen in de regio bibliotheken vrijwilligers zouden kunnen werven om in te zetten voor de nog nieuw te ontwikkelen dienstverlening.

De komende maanden wordt verder gewerkt aan het ontwikkelen van een visie en werkwijze om vrijwilligers in te zetten. Bijeenkomsten voor beroepskrachten en van vrijwilligers zijn hier een onderdeel van. Tijdens deze bijeenkomsten praten de deelnemers verder en delen ze kennis over een toekomstbestendige manier van samenwerken.

Na afloop van het project willen de bibliotheken de opgedane kennis delen binnen de eigen en andere bibliotheken. Bijvoorbeeld tijdens een conferentie of via daarvoor opgerichte netwerken.

Meer weten

Wilt u meer informatie over dit project? Neem dan contact op met Gemma Wiegant G.Wiegant@detweedeverdieping.nu of 030-604 58 34.