Tijdens de training ‘Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling in de toekomstgerichte bibliotheek’ werden trends en ontwikkelingen in de sector besproken. Sara van Broekhoven begeleidde de training en heeft samen met de deelnemers praatplaten ontwikkeld op basis van de trends en ontwikkelingen in de sector. De praatplaten zijn bedoeld als handvat om het gesprek binnen de organisatie aan te gaan over veranderingen in de sector en wat die veranderingen van medewerkers, leidinggevenden en HR/directie vraagt.

Praatplaat 1: verschuivingen/shifts binnen de bibliotheek

De bibliotheeksector is in beweging. Tijdens de training gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over de veranderingen in de bibliotheek. Welke verschillende ‘shifts’ of verschuivingen zien zij ontstaan in de bibliotheek? En welk effect hebben deze verschuivingen op het werk in de bibliotheek?

Op onderstaande plaat zie je welke verschuivingen binnen de bibliotheek zichtbaar zijn. Gebruik de praatplaat om het gesprek aan te gaan met medewerkers over de veranderingen in de bibliotheek. Welke ontwikkelingen zien zij? En wat betekenen deze veranderingen voor hun eigen ontwikkeling?

Praatplaat 2. Leiderschap in de toekomstgerichte bibliotheek

Veranderingen in de bibliotheeksector vragen niet alleen iets van de ontwikkeling van medewerkers, maar ook van leidinggevenden, HR en directie. Medewerkers ondersteunen om mee te bewegen met de veranderingen in de sector, vraagt om ander leiderschap.

Bekijk op onderstaande plaat de cruciale shifts die een leidinggevende of directeur kan doormaken. Wat betekenen deze verschuivingen voor de medewerkers? En hoe zorg je voor betrokken en gemotiveerde medewerkers? Gebruik deze plaat om het gesprek tussen leidinggevenden en directie over leiderschap aan te gaan.

Praatplaat 3. De toekomstgerichte bibliotheek

Op onderstaande praatplaat zijn de elementen van praatplaat een en twee samengevoegd. De plaat laat alle aspecten van veranderingen in de sector zien. Gebruik deze plaat voor het gesprek met medewerkers over de toekomst van de bibliotheek en persoonlijke ontwikkeling. Deze plaat biedt meer ruimte voor eigen interpretatie.

Meer weten?

Wil je meer weten over de training ‘Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling in de toekomstgerichte bibliotheek’? Bekijk alle materialen uit de training.