Deirdre Carasso, directeur van Bibliotheek Utrecht, heeft deelgenomen aan de leergang Strategische Personeelsplanning (SPP). Ze is tevreden over de praktische aanpak van de leergang en over de concrete stappen die zij en de andere deelnemende bibliotheken hebben gezet. In dit interview vertelt ze wat ze van de leergang heeft opgestoken.

Efficiënt en praktisch

Waarom Deirdre de leergang SPP volgde? Haar motivatie was vooral nieuwsgierigheid. “Ik wilde weten hoe je op een strategische manier over het personeelsbestand nadenkt en hoe je die toekomstbestendig kunt maken. Wij hebben voornamelijk een reactief personeelsbeleid en van de leergang SPP verwachtte ik dat die zou kunnen bijdragen aan een meer proactief personeelsbeleid.” Dat is ook uitgekomen. “Trainer Ilse heeft de leergang erg goed begeleid en de deelnemers goed ondersteund. De aanpak was heel efficiënt en praktisch. Het is ook erg leuk om te horen wat er bij andere bibliotheken speelt en hoe zij in elkaar steken. We hebben veel van elkaar geleerd.”

Vooruitkijken

In de leergang zijn demografische, politieke, economische, sociale, technologische en andere ontwikkelingen in kaart gebracht waar bibliotheken mee te maken hebben. Erg nuttig, vindt Deirdre. “Je moet binnen de verschillende organisatieonderdelen vooruitkijken en inschatten of er sprake is van groei, afname of behoud van het personeelsbestand. Vervolgens kijk je naar alle interne en externe ontwikkelingen. Het was goed dat we in de leergang maar een paar speerpunten mochten kiezen om aan te werken. Daardoor word je gedwongen keuzes te maken en daarop in te zetten.”

Actualiseren

Deirdre kijkt tevreden terug. “Ik ben heel blij met de aanpak en de methodiek die we geleerd hebben. We hebben mooie stappen gezet en veel concrete dingen gedaan.” Deze leergang SPP is pas het begin van een pad naar een toekomstig personeelsbestand. “De wereld om ons heen verandert snel, dus ik denk dat je SPP moet blijven actualiseren om scherp te houden binnen welke context je als bibliotheek functioneert en hoe je inspeelt op de ontwikkelingen. Het is dus voor iedereen belangrijk om met SPP aan de slag te gaan en te blijven.

Meer weten over de leergang SPP?

Lees het interview met trainer Ilse Huizinga van MOON.