De bibliotheekbranche staat midden in de maatschappij. Het is een plek die toegankelijk is voor iedereen, zowel voor publiek als personeel, ongeacht verschillen. Om als bibliotheek iedereen in de samenleving goed te (blijven) bedienen, is het belangrijk ook aandacht te besteden aan diversiteit en inclusie in het personeelsbeleid. Maar wat houdt een divers en inclusief personeelsbeleid nou precies in? Waarom zou je hier als bibliotheek op inzetten? En wat kan het jouw bibliotheek opleveren? Dat hoorde je tijdens de eerste online inspiratiesessie op dinsdag 14 juni van 10:00 tot 12:00 uur.

Terugblik inspiratiesessie diversiteit en inclusie

Als start nam Halima Özen de deelnemers mee in een mini masterclass over de definitie van diversiteit en inclusie: wat verstaan we onder deze termen, hoe verschillen ze van elkaar en hoe komen ze tot uiting in de praktijk? Daarna vertelde Halima aan de hand van voorbeelden over de meerwaarde van diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid en het belang van inclusieve bibliotheken met een diverse afspiegeling. Een meer diverse en inclusieve werkomgeving creëren, vraagt om een verandering van mindset. Om dat te illustreren begeleidde Halima de deelnemers in een fysieke oefening die de kracht van mindset blootlegde. Tot slot lichtte Halima de Code Diversiteit en Inclusie toe, met in het bijzonder de P van personeel, en gaf zij uitleg over eenieders cirkel van invloed. Hierover zijn de deelnemers verder met elkaar in gesprek gegaan in break-out rooms.

Waarom aandacht voor diversiteit en inclusie?

Meer aandacht voor diversiteit en inclusie in je personeelsbeleid kan onder andere bijdragen aan:

• Een betere afspiegeling van de maatschappij voor een goede aansluiting bij verschillende klanten.
  • Meer innovatie en creativiteit binnen de bibliotheek.
  • Een prettig en veilig werkklimaat waar iedereen zichzelf kan zijn en gezien wordt.
  • Beter gebruik van onbenut talent op de arbeidsmarkt.
  • Meer tevreden personeel en daarmee behoud van personeel.

Uit onderzoek van de KB (2019) blijkt dat meer dan de helft van de bibliotheken diversiteit expliciet heeft opgenomen in het beleidsplan, maar dat 44% van de respondenten voor de uitrol hiervan de eigen organisatie een onvoldoende toekent. Ook blijkt uit het onderzoek Strategisch Personeelsbeleid (SPB) van Stichting BibliotheekWerk dat er behoefte is aan ondersteuning op het thema diversiteit en inclusie. Bibliotheken geven aan vaak niet te weten hoe meer diversiteit in de personeelsformatie is te realiseren. Diversiteit en inclusie zijn thema’s die veel tijd, aandacht en geduld behoeven. Via de inspiratiesessies neemt Stichting BibliotheekWerk je stapsgewijs mee richting een succesvol divers en inclusief personeelsbeleid.

Verder ter inspiratie rondom diversiteit en inclusie