Op vrijdag 30 juni vond de derde bijeenkomst Strategische Personeelsplanning plaats. Strategische personeelsplanning biedt bibliotheken de mogelijkheid om vooruit te kijken en zich aan te passen aan toekomstige uitdagingen. Deze bijeenkomst stond in het teken van de uitvoering van gap-analyses. In dit bericht blikken we terug op de verschillende bijeenkomsten tot nu toe.

Interne en externe ontwikkelingen

In de voorgaande, tweede, sessie keken de deelnemende bibliotheken naar zowel externe als interne ontwikkelingen en hoe deze ontwikkelingen invloed kunnen hebben op de personeelsbehoefte in de komende jaren. Hierbij kwamen zowel kwantitatieve aspecten (hebben we meer of minder medewerkers nodig?) als kwalitatieve aspecten (welke kennis, vaardigheden en/of competenties zijn vereist?) aan bod. Het doel was om een toekomstbeeld te schetsen.

Kansen en knelpunten

In de derde sessie van vrijdag 30 juni gingen de bibliotheken aan de slag met de analyse van hun huidige personeelsbestand. Zij maakten inzichtelijk in hoeverre hun medewerkers voldoen aan de eisen die de toekomst met zich meebrengt en zij identificeerden mogelijke gaps. Op basis van deze analyse konden bibliotheken de kansen en/of knelpunten vaststellen en inzichtelijk maken welke HR-gebieden extra aandacht vereisen om de ambities van de bibliotheek te realiseren.

Concreet actieplan

De vierde en laatste werksessie Strategische Personeelsplanning zal in het teken staan van brainstormen over mogelijke oplossingen om de geconstateerde knelpunten en kansen proactief aan te pakken. Deelnemers gaan dan aan de slag met een dialoogmap om een eerste concept van een concreet actieplan op hoofdlijnen te ontwikkelen.