Diverse personen overleggen aan een tafel bij de bibliotheekWelke diversiteit is er al in je team aanwezig en hoe zorg je ervoor dat iedereen zich thuis voelt in je team en/of bibliotheek?’ Tijdens de derde online inspiratiesessie over diversiteit van BibliotheekWerk, op dinsdag 29 november van 10.00 uur tot 12.00 uur ga je als deelnemer aan de slag met hoe je ervoor zorgt dat je de diverse doelgroepen die je aanspreekt, ook binnen het team begeleidt. Hoe kun je verschillen zodanig faciliteren, om ze  volledig tot hun recht te laten komen en optimaal te benutten? En hoe bepaal je wat voor diversiteit nog nodig is in je team en welke inclusiemechanismen daarbij kunnen helpen? Jayani Masthoff van Goudvisie zoekt samen met de deelnemers antwoorden op deze vragen. Deelnemers leren hiermee een stap te zetten in het verrijken van hun personeelsbestand in de bibliotheek, vanuit het uitgangspunt dat er al veel rijkdom in teams aanwezig is.

Het gaat dan om verschillende dimensies van diversiteit: culturele diversiteit, sekse, LHBTI+, leeftijd en arbeidsvermogen. Het uitgangspunt is een open organisatiecultuur waar verschillen gewaardeerd en optimaal benut worden.

Programma

Deze inspiratiesessie bestaat uit drie delen. Eerst wordt dieper ingegaan op het maken van onderscheid tussen mensen aan de hand van de werking van de hersenen. Dit vormt de basis voor de bril van waaruit jij zelf als individu naar de wereld kijkt. In het tweede onderdeel wordt een teamscan gedaan om na te gaan welke diversiteitsaspecten al aanwezig zijn in je eigen team en wat het eventueel nog zou kunnen verrijken. In het laatste onderdeel wordt gekeken wat er nodig is om diversiteit in teams te laten werken door middel van het bespreken van acht inclusiemechanismen die daarbij kunnen helpen.

Deelnemers krijgen na afloop hand-outs uitgereikt met daarin de verwerkte antwoorden en uitkomsten vanuit de inspiratiesessie. Dit levert concrete handvatten op basis van diversiteitsaspecten en inclusieprincipes.

Praktisch en aanmelden

Datum: 29 november
Tijdstip: 10.00 uur tot 12.00 uur
Locatie: online, via Teams

Meld je aan via het formulier. Neem voor vragen contact op via bibliotheekwerk@caop.nl

Voor wie

Deze inspiratiesessie is bedoeld voor iedereen die bij een openbare bibliotheek en POI werkt.

Over de trainer

Jayani Masthoff heeft cognitieve neuropsychologie gestudeerd aan de universiteit van Maastricht en is werkzaam als ondernemer, trainer en coach, onder andere bij. Goudvisie

Meer informatie

Bekijk de opbrengsten van de eerdere twee online inspiratiesessies over diversiteit.