Via het Werktuig Permanente Professionele Ontwikkeling (Werktuig PPO) kunnen medewerkers in de creatieve en culturele sector, waaronder bibliotheekmedewerkers, medefinanciering aanvragen voor een professioneel ontwikkelplan. Bijvoorbeeld om aspecten in het werk die steeds belangrijker worden te beheersen. Of om nieuwe kansen en ontwikkelingen te benutten waar tijdens een opleiding of het huidige werk nauwelijks aandacht voor is. PPO betaalt een deel van de kosten. Het Werktuig PPO is een initiatief van het Platform voor de culturele en creatieve sector (Platform ACCT).

Welke activiteiten komen in aanmerking voor ondersteuning?

De eigen ontwikkelbehoefte staat centraal. Er wordt niet gewerkt met vaste aanbieders van opleidingen, aanvragers kunnen zelf kiezen welke vorm van ontwikkelen het best passend is. Het kan dan gaan om formele scholing, maar ook andersoortige activiteiten die bijdragen aan de ontwikkeling als professional. Denk bijvoorbeeld aan coaching, meester-gezel trajecten, leernetwerken en zelf geïnitieerde stageplekken. Op de website van PPO staat dat motivatie en onderbouwing van het ontwikkelplan belangrijk zijn. De activiteit moet starten tussen drie maanden voor- en zes maanden na – de datum van je aanvraag. Meer informatie over de voorwaarden en de financiering staat op deze pagina.

Hoe aanvragen

Het aanvragen van financiering voor een ontwikkelplan kan via het aanvraagformulier op de website van het Werktuig PPO. Belangstellenden kunnen op de website ook eerst een zelftest doen om inzicht krijgen in de ontwikkelwensen.

Voor vragen kun je een mail sturen naar info@werktuigppo.nl