hand met telefoon en papierenDe werksfeer, algemene arbeidsomstandigheden, de inhoud van het werk en meestal een ruim aanbod van scholingsmogelijkheden: uit onlangs uitgevoerde de arbeidsmarktanalyse van openbare bibliotheken blijken dit aspecten van duurzame inzetbaarheid, die zowel bibliotheekmedewerkers als hun directeuren waarderen. Deze arbeidsmarktanalyse, dit keer ‘sectoranalyse’ genoemd, is als vervolg op eerdere arbeidsmarktanalyses uitgevoerd in opdracht van Bibliotheekwerk. De sectoranalyse geeft inzicht in de arbeidsmarktontwikkelingen, mogelijke knelpunten en prognoses van de werkgelegenheid in de bibliotheeksector. Daarbij stond dit keer het thema “duurzame inzetbaarheid’ in de bibliotheeksector centraal. Het thema eerder uittreden is ook onderzocht, maar in mindere mate.

Aandachtspunten

De analyse geeft een aantal verbeterpunten, inclusief oplossingsrichtingen. Die staan in het rapport uitgesplitst op basis van verschillende thema’s: gezond en veilig werken, goed werkgeverschap, ontwikkeling en arbeidsmobiliteit.  Verbeterpunten zijn onder andere langer doorwerken, aantrekkelijk werkgeverschap, werkdruk, loopbaanmogelijkheden en het behoud en werving van (jonge) medewerkers. Bibliotheken hebben daarbij vanuit hun brede cultureel maatschappelijke rol vooral behoefte aan ‘community librarians’. Werkgevers verwachten dat het waarschijnlijk lastig is om personeel te vinden voor deze functie.

Meer informatie

Benieuwd wat er nog meer in het rapport staat? Lees de gehele sectoranalyse. Met vragen kun je terecht bij Daniël van Hassel via bibliotheekwerk@caop.nl. Voorgaande sectoranalyses/arbeidsmarktanalyses kun je hier op de website lezen.