bibliotheekmedewerker en leidinggevende schudden handEen werkgroep, bestaande uit POI’s en de VOB, buigt zich over de vormgeving van nieuwe competentieprofielen. Deze nieuwe competentieprofielen sluiten aan op het nieuwe functiehuis en -eisen van bibliotheken. Het uiteindelijke doel is dat bibliotheken actief sturen op ontwikkelgesprekken met medewerkers op basis van deze nieuwe competentieprofielen en zo bibliotheekmedewerkers stimuleren om na te denken over hun loopbaan.

In het functiehuis staan per functie taken, een compentieprofiel is een overzicht van competenties en niveau waaruit blijkt hoe je kunt groeien binnen een functie, of van functie naar functie. Resultaat van deze herzieningen is onder andere dat de loopbaanpaden inzichtelijk zijn gemaakt. Op deze manier kunnen leidinggevenden en bibliotheekmedewerkers beter sturen op- en de persoonlijke ontwikkeling in kaart brengen.

Voor de toepassing van het Functiehuis OB/KE is een starterskit gemaakt door Leeuwendaal met alle relevante documenten. Waaronder ook het functieboek zelf dat onder andere te vinden op de website van de VOB (onder starterskit) en de FNV.

Stand van zaken

De werkgroep is aan de slag gegaan met een inventarisatie van bestaande functieprofielen en houdt daarbij rekening met het bestaande functiewaarderingssysteem. De functiebeschrijvingen uit dit functiewaarderingssysteem worden aangevuld met de bestaande functieprofielen en voorzien van een beschrijving met taken en activiteiten. Vervolgens worden deze profielen aangevuld met competenties (gewenst gedrag). Naar verwachting kan het concept eind 2022 getoetst worden bij een afvaardiging van POI’s en bibliotheken.

Deze activiteiten zijn mede mogelijk gemaakt met MDIEU-subsidie.