Wat zijn jouw wensen en behoeften als bibliotheekmedewerker? Hoe kijk je aan tegen de opleidingsmogelijkheden en wat zijn jouw ervaringen met de arbeidsomstandigheden? Help mee de behoeften van bibliotheekmedewerkers in kaart te brengen en doe mee aan de nieuwe arbeidsmarktanalyse 2023 van BibliotheekWerk. Jouw hulp als bibliotheekmedewerker is hard nodig. Door de arbeidsmarkt regelmatig in kaart te brengen kunnen openbare bibliotheken beter inspelen op huidige en toekomstige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de wensen en behoeften van hun medewerkers.

Meedoen

Medewerkers en directeuren die werkzaam zijn bij openbare bibliotheken en POI’s kunnen meedoen aan de enquête. BibliotheekWerk verwerkt je antwoorden volledig anoniem. Het invullen van de vragenlijst duurt circa 10 tot 15 minuten. Er zijn twee aparte enquêtes gemaakt: een versie voor bibliotheekmedewerkers en bibliotheekdirecteuren. Directeuren hebben al een uitnodiging ontvangen via de VOB, maar kunnen ook via de onderstaande link deelnemen. Deelnemen kan maar één keer.

De onderzoeksvragen

De vragen voor medewerkers gaan onder meer over je werksituatie, werkervaring en tevredenheid met de huidige werk- en opleidingsmogelijkheden. Wat heb je nodig voor de toekomst? En hoe tevreden ben je met je huidige werk, je arbeidsomstandigheden en opleidingsmogelijkheden? De vragen voor directeuren gaan onder meer over de (verwachte) verandering van de personeelsformatie, de externe ontwikkelingen die hierop van invloed zijn, en de doorstroom en ontwikkeling van medewerkers.

Onmisbaar

Een goede, cijfermatige onderbouwing van beleid is belangrijk. Daarom maakt BibliotheekWerk om de paar jaar een arbeidsmarktanalyse van de branche openbare bibliotheken. Zowel medewerkers als bibliotheekdirecteuren zijn onmisbaar om gegevens hiervoor te verzamelen. De arbeidsmarktanalyses geven bibliotheken inzicht in de huidige stand van zaken en biedt handvatten voor het hrm-beleid. Voor BibliotheekWerk is de analyse een belangrijke basis voor het jaarplan.

Resultaten

Als dank voor je medewerking informeren wij je als eerst over de resultaten van het onderzoek. Bekijk ook de arbeidsmarktanalyse uit 2021.

Meer informatie

Voor vragen over het onderzoek kun je contact opnemen met Daniël van Hassel van Bibliotheekwerk. Dit kan per e-mail (bibliotheekwerk@caop.nl) of telefoon (070- 376 59 84).