Op 14 februari 2014 organiseert the Alignment House het seminar Onzebieb.nu! over de positionering van de Openbare Bibliotheek in de lokale maatschappelijke context. In dit seminar worden deelnemers meegenomen in de stappen die bibliotheken en gemeenten kunnen zetten om de bieb de positie te geven die de lokale maatschappelijke uitdagingen vergen.

Onlangs heeft de commissie Cohen in opdracht van het SIOB een toekomstperspectief 2025 gepresenteerd voor de openbare bibliotheken in ons land. De fysieke bibliotheek moet het maatschappelijk hart van de samenleving blijven, aldus Cohen. De vraag die tijdens het seminar centraal staat is hoe deze visie handen en voeten kan krijgen in het hier en nu, en verbreed en verdiept kan worden. Hanan Yagoubi, bestuurslid van BibliotheekWerk, is tijdens het seminar aanwezig om mee te praten over de arbeidsmarktaspecten die uit het rapport van de commissie Cohen naar voren zijn gekomen. Vanzelfsprekend blijven de maatschappelijke uitdagingen waar de Openbare Bibliotheek voor staat, niet zonder gevolgen voor het bibliotheekpersoneel. Over die gevolgen kunt u ook lezen in de recent door BibliotheekWerk gepubliceerde Arbeidsmarktanalyse Openbare Bibliotheken.

Lees meer over het programma
Lees de SIOB-brochure Bibliotheek van de toekomst