Werknemers werkzaam bij de ‘WINO’ bibliotheken (Werkgeverschap In Netwerkverband Overijssel) krijgen sinds 1 januari 2016 iedere vijf jaar een cheque cadeau van hun werkgever waarmee ze een loopbaancheck kunnen doen. Wilt u weten hoe zo’n loopbaancheck eruit ziet? En wat het oplevert?

Waar sta ik nu in mijn loopbaan? Zit ik nog goed? Wanneer ben ik toe aan doorgroeien, verbreding of een ander werkveld? Dat zijn de vragen waar de medewerkers mee aan de slag gaan tijdens een vrijblijvend loopbaangesprek dat ze kunnen aanvragen bij het WINO. Tijdens dit gesprek oriënteren medewerkers zich samen met een loopbaancoach op hun carrière.

Inhoud gesprek

Het loopbaangesprek duurt een uur en is bedoeld om samen te reflecteren op het werk en de toekomst van de werknemer. Thema’s die aan de orde kunnen komen zijn niet alleen de behoefte aan scholing en ontwikkeling, maar ook in hoeverre de medewerker zich vitaal en gezond voelt en plezier heeft in zijn werk en hoe het staat met de balans tussen werk en privé. Een medewerker kan het gesprek ook blanco ingaan en tijdens het gesprek met de loopbaancoach ontdekken waar zijn of haar carrière zich heen beweegt en welke ambities er zijn voor verdere loopbaanontwikkeling.
De gesprekken zijn vertrouwelijk en gratis. Voor vergoeding van werktijd, reistijd en reiskosten maken medewerkers afspraken met hun leidinggevende.

Vervolgstappen

Als uit het gesprek komt dat een medewerker nog prima op zijn of haar plaats zit en/of dat een carrièreswitch nog even kan wachten, dan is er geen vervolg op het gesprek. Komt er uit het gesprek dat een medewerker verder wil bouwen aan een carrière (bijvoorbeeld door een nieuwe baan binnen of buiten de branche, door een opleiding of verbreding van zijn werkzaamheden) dan worden de mogelijkheden verder verkend.

Meer informatie

Hebt u belangstelling om als werkgever iets vergelijkbaars te doen binnen uw eigen bibliotheek? Of hebt u nog andere vragen? Neem dan contact op met Gisela Kemna van de Rijnbrinkgroep.