‘Dienend leiderschap’ als manier als om persoonlijke ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Tijdens de eerste training strategisch personeelsbeleid, kwam aan de orde welk type leiderschap kan bijdragen aan de bewustwording van medewerkers om zich blijvend te ontwikkelen. Dit kan voor medewerkers, die al jaren doen wat ze deden en het uitdagend vinden om oude patronen los te laten, lastig zijn. Het is best moeilijk om jezelf nieuwe gedragingen/ vaardigheden bij te brengen en persoonlijke doelstellingen stellen. Dienend leiderschap kan hierbij helpen.

Wat is dienend leiderschap

Bij dienend leiderschap gaat het erom dat de leidinggevende het team op de eerste, en zichzelf, op de tweede plaats stelt. De dienend leider richt zich op de behoefte van zijn teamleden en zet de eigen behoeften daarachter. Het is een empathische manier om met personeel om te gaan. Vanuit hun perspectief geeft de dienend leider de medewerkers steun, die zij nodig hebben om niet alleen hun werk goed uit te voeren, maar ook om persoonlijke doelen te bereiken. Het leidt tot hogere mate van betrokkenheid naar medewerkers bij het nemen van beslissingen, waardoor er sterkere relaties ontstaan en het vertrouwen, creativiteit en productiviteit toeneemt.

Factsheet: in drie stappen naar

De trainers van de training ‘Het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling’ hebben de principes van dienend leiderschap op een rij gezet in een factsheet. Daarin staan drie benodigde stappen toegelicht en de opbrengst toegelicht.

Vragen?

Heb je nog vragen over de factsheet of de trainingen strategisch personeelsbeleid van BibliotheekWerk? Stuur dan een mail naar Sasja van den Bulk via bibliotheekwerk@caop.nl.