HR-medewerkers en leidinggevenden van Bibliotheek Rotterdam zijn positief over het Dialoogspel Duurzame Inzetbaarheid. Zij voerden goede gesprekken en leerden elkaar zodoende beter begrijpen. De dialoog leidde tot concrete acties: alle bibliotheekmedewerkers hebben vouchers ontvangen om te werken aan hun eigen duurzame inzetbaarheid. Er zijn er al meer dan 150 gebruikt.

De aanleiding om het dialoogspel te gebruiken was om het duurzaam inzetbaarheidsbeleid van Bibliotheek Rotterdam completer in kaart te brengen en op een nieuwe manier vragen en wensen van leidinggevenden te bespreken. De afdeling HRM organiseerde de bijeenkomsten en kon gebruikmaken van het Dialoogspel via het HR-netwerk.

Het dialoogspel duurzame inzetbaarheid is ontwikkeld in opdracht van BibliotheekWerk door Berenschot.

Vragen en antwoorden leiden tot mooie inzichten

De deelnemende leidinggevenden hebben het spel in groepjes van drie gespeeld, waarbij vragenkaartjes en een uitvouwbaar speelbord richting geven aan de discussie. Zo ging het bijvoorbeeld over factoren die het werk emotioneel of fysiek belasten en de ontwikkelingen in het werk voor de komende drie jaar. De teammanagers vonden het vooral positief om te ontdekken dat velen met dezelfde problematiek te maken hebben. Dat gaf een gevoel van verbondenheid.

Voucheractie Duurzame Inzetbaarheid blijkt populair

Bibliotheek Rotterdam heeft naar aanleiding van het Dialoogspel een actie voor alle medewerkers opgezet waarmee zij aan hun eigen Duurzame Inzetbaarheid kunnen werken. De 250 medewerkers van de bibliotheek kunnen met maximaal twee vouchers per persoon inzetten voor bijvoorbeeld  een persoonlijk pensioengesprek, een traject bij een bedrijfsmaatschappelijk werker of leefstijlcoach, een ontwikkeladvies, een opleidingsgesprek of het spelen van een (vergelijkbaar) duurzaam inzetbaarheidsspel. De reacties op de voucheractie zijn positief: na 2 maanden zijn er al meer dan 150 vouchers ingezet.

Meer weten?

Wil je meer weten over de activiteiten van Bibliotheek Rotterdam op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid? Of wil je je eigen ervaringen delen binnen dit vakgebied? Neem dan contact op met Sarina Vroegindeweij van Bibliotheek Rotterdam via BiebtoBieb of s.vroegindeweij@bibliotheek.rotterdam.nl, 010 – 2816277.

Zo kun je het Dialoogspel Duurzame Inzetbaarheid gebruiken

Het Dialoogspel Duurzame Inzetbaarheid is gericht op leidinggevenden en HR-medewerkers. Het bestaat uit een groot speelbord, twaalf vragen en antwoordenkaartjes die specifiek gericht zijn op bibliotheken. Aan het einde van het spel hebben de deelnemers verschillende elementen van duurzame inzetbaarheid doorgenomen en hebben zij een goed beeld van de acties die voor hun bibliotheek nodig zijn. Lees meer over het gebruik en het aanvragen van het Dialoogspel Duurzame Inzetbaarheid