Om met de ontwikkelingen in de branche mee te kunnen bewegen is het als medewerker belangrijk om duurzaam inzetbaar te blijven en hierin als werkgever te investeren. Werken aan duurzame inzetbaarheid kan op meerdere manieren. Zo organiseren beroepsverenigingen voor hun leden activiteiten die bijdragen aan duurzame inzetbaarheid.

Een van die beroepsverenigingen is de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals: KNVI. Die informatieprofessionals kunnen werken in openbare, wetenschappelijke of speciale bibliotheken, in archieven, documentatiecentra of kennismanagement, in (vaste) dienst of actief als zzp-er. Binnen de KNVI is een afdeling Openbare Bibliotheken met ruim 200 leden.

Om bij te dragen aan de ontwikkeling van informatieprofessionals organiseert de KNVI verschillende activiteiten. Denk aan studiereizen , het bezoeken van collega’s bij andere organisaties , workshops en masterclasses. Ook is er een jaarlijks congres waaraan zo’n 1000 deelnemers meedoen. KNVI leden ontvangen negen keer per jaar het vakblad IP.

Tijdens de bijeenkomsten en het congres wordt aandacht besteed aan actuele thema’s, zoals ‘makerspaces in libraries’, ‘big data’, privacy aspecten en bibliotheken, storytelling, nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ontsluiting, klantbenadering en open data. De leden bepalen zelf welke thema’s aandacht behoeven.

Aanmelden

Openbare bibliotheken kunnen zich aanmelden als institutioneel lid, maar ook persoonlijk lidmaatschap is mogelijk. Op de website van de KNVI staat meer informatie.

Ondersteuning vanuit BibliotheekWerk?

BibliotheekWerk biedt op verschillende manieren ondersteuning om te werken aan de professionalisering en loopbaanontwikkeling van medewerkers:

• Er is een toolbox ontwikkeld om samen met medewerkers te verkennen welk stappen de organisatie en zijzelf kunnen ondernemen en om in gesprek te gaan over duurzame ontwikkeling.
  • Ook zijn er via de website SBW verschillende praktische instrumenten beschikbaar en een publicatie boordevol met tips en ervaringen van andere bibliotheken over het stimuleren van duurzame inzetbaarheid.